donderdag 13 juli 2006

Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

Regie: Gore Verbinski Cast: Johnny Depp, Keira Knightley, Orlando Bloom, Bill Nighy, Tom Hollander, Stellan Skarsgård, Jack Davenpoort, Kevin McNally, Naomi Harris, Jonathan Price e.a. Speelduur: 151 minuten Jaar: 2006

De eerste Pirates of the Caribbean film was onverwachts de grote filmhit van 2003, en dus kon het niet lang duren voordat er een vervolg zou komen. Dead Man's Chest is het eerst van twee geplande vervolgen op de piratenfilm die deel gaan uitmaken van een trilogie.
De complete originele cast is weer bijeen, met uiteraard ook weer Johnny Depp die wederom in de huid kruipt van de dronken, maar zeer geliefde piraat kapitein Jack Sparrow. Ook regisseur Gore Verbinski is teruggekeerd in de regiestoel, en de vraag is dan natuurlijk of ze het succes van enkele jaren terug dan ook kunnen evenaren. Want wordt Dead Man's Chest een herhaling van de eerste film, of zijn de filmmakers inventief genoeg om ons iets nieuws voor te schotelen?

Bij het maken van de eerste Pirates of the Caribbean film was de studio bepaald niet blij met Johnny Depp, die meer dan de helft van de tijd dronken voor de camera leek te staan. Want hoe kan de hoofdrolspeler in een Disneyfilm nu in hemelsnaam een dronken piraat zijn die compleet over-the-top gespeeld wordt door Johnny Depp, een acteur die nogal schuw is om in grote Hollywood producties te spelen.
Gelukkig hield regisseur Gore Verbinski vast aan Johnny Depp, en dreigde zelfs de productie te verlaten als ze Johnny Depp zouden inruilen voor een ander. Het bleek een schot in de roos, want inmiddels is Jack, euh... sorry kapitein Jack Sparrow één van de meest geliefde filmpersonages ooit. Dus toen er een vervolg werd aangekondigd leek deze te vallen of te staan met de deelname van Depp. Gelukkig voor ons (en Disney) had Depp echter nog lang geen genoeg van de dronken piraat, en kunnen we hem weer op het witte doek terug vinden als de altijd dronken komische piraat.

Het verhaal van Dead Man's Chest komt eigenlijk voort uit een foutje in het plot van de eerste film. In die film werd namelijk gesteld dat Bootstrap Bill, de vader van Will Turner, verdronken werd omdat hij wroeging kreeg met de muiterij die Barbossa tegen Sparrow voerde. En dat voordat hij verdronken werd zijn aandeel van de schat naar Will toe had gestuurd. Maar oeps, als de vloek al actief was, zou dat betekenen dat Bootstrap Bill nooit dood had kunnen gaan, zelfs niet als ze hem aan een kanon vast naar de zeebodem hadden gestuurd.
Dit vervolg gaat dus verder op dat plotfoutje in, en maakt er handig gebruik van om er een nieuw verhaal omheen te bedenken. Jack Sparrow heeft namelijk nog een boete openstaan bij Davy Jones, de schipper van de Vliegende Hollander, die overleden zeelieden van onze wereld naar het hiernamaals moet brengen. Maar Jack kennende heeft hij helemaal geen zin om die boete in te willigen, en dus besluit Jack op de vlucht te slaan. Al snel komen ook Elizabeth en Will in de problemen, als ze op hun bruiloft gearresteerd worden voor het helpen van een piraat, ene Jack Sparrow. Ze kunnen echter aan hun straf ontsnappen als ze Jack Sparrow zijn kompas overhandigen. Will gaat op zoek naar Jack, en komt er al snel achter dat er meer aan de hand is en de situatie complexer ligt dan aanvankelijk gedacht. Want het kompas blijkt lang niet zo interessant als waar het kompas naar kan leiden, zoals bijvoorbeeld de kist van Davey Jones en de macht die men daarmee heeft over de zee.

Het script is best complex, en het is dan ook opvallend te noemen dat een dergelijk script gemaakt is notabene voor een Disneyfilm, want het is niet altijd even makkelijk te volgen. Maar als je een beetje oplet, valt het prima te volgen voor volwassenen. De film is wel ietsje duisterder dan de eerste film, waardoor de film niet geschikt is voor de allerjongste. Toch drukt dat de pret allerminst, want Verbinski weet dondersgoed wat er van hem verwacht wordt. Alles wat los of vast zit wordt letterlijk aangegrepen om spektakel mee te brengen, van een rollende kooi gemaakt uit mensen skeletten, tot een draaiend rad van een molen, alles rolt of draait in deze film alle kanten op. Je begint je bijna af te vragen of Verbinski toevallig recent een nieuwe hamster heeft gekregen, die hem inspiratie gaf voor al deze doldwaze scene's.
Ieder personage maakt in deze film zo zijn of haar eigen ontwikkeling mee, en dat brengt personage naar interessante posities toe die we nog niet eerder van hun gezien hebben.

De art direction is verder prachtig, en met name Davy Jones en zijn crew en het schip de Flying Dutchman (Vliegende Hollander) is een magistaal stukje Hollywood kunst. De muziek is even sterk als in het origineel, en is één van de beste muziekcomposities ooit geschreven. De muziek balanceert tussen het klassieke piraten thema tot zelfs af en toe keiharde rockmuziek die prima werkt in de film.
Eén van de grootste trekpleisters in deze film zijn echter toch de special effects, die naast spektakel ook verantwoordelijk zijn voor het meest realistische CGI personage tot op heden, Davy Jones zelf. Want Davy Jones en zijn gehele crew komen compleet uit de computer, en zien er dermate realistisch uit dat je bijna begint te twijfelen of er geen gebruik gemaakt is van make-up hier en daar. Toch komt Davy Jones compleet uit de computer, evenals de rest van zijn crew, en het moet gezegd worden, want Davy Jones en zijn crew zien er naast zeer realistisch ook uitermate interessant uit. De art direction op dit gebied heeft enorm goed werk gedaan om herkenbare doch zee-achtige mensen te maken die zowel intimiderend als goed acterend kunnen zijn.

Maar natuurlijk is de allergrootste trekpleister in deze film wederom Johnny Depp die heerlijk op dreef is als één van zijn allerbeste personages ooit. Johnny laat zien dat er nog veel meer uit Jack Sparrow te halen valt dan we alleen in de eerste film zagen, en weet daarmee één van de meest geliefde filmpersonages uit de filmgeschiedenis neer te zetten. Hij wordt ondersteund door een steeds sterker acterende Keira Knightley als Elizabeth, die in deze film meer is dan alleen de dame in nood, en een solide Orlando Bloom die niet beter noch slechter acteert dan in de vorige film. Bill Nighy als Davy Jones is een geduchte tegenstander, en Nighy weet hem zowel emotioneel gekweld als wreed neer te zetten en doet dat uitermate sterk. De rest van de cast vult hen prima aan en laat aan Johnny alle ruimte om zijn personage ten uitvoer te brengen.

Eindoordeel: Het tweede deel is donkerder dan het eerste deel, maar met een goede mix van oude personages en nieuwe, en bevat genoeg actie en spektakel om het publiek tevreden te houden, zelfs als ze de film niet helemaal kunnen volgen. Johnny is wederom briljant als Jack Sparrow, de man die tussen de regendruppels door zou kunnen lopen. De film zit boordevol prachtige special effects, sterke cinematografie en prachtige art direction, geschoten op prachtige locaties in de Cariben. De film bevat meer actie dan het eerste deel, maar bevat een complexer verhaal, die personages tot hun uiterste drijft, en is daardoor zeker interessant om te zien. Het is nu alleen maar hopen dat na de cliffhanger aan het einde van deze film, dat het derde deel minstens net zo goed is.

Eindcijfer: 8,5