donderdag 24 februari 2005

Constantine

Regie: Francis Lawrence Cast: Keanu Reeves, Rachel Weisz, Djimon Hounsou, Shia LaBeouf e.a. Speelduur: 121 minuten Jaar: 2005

Een verfilming van een stripboek maken is op zich al geen gemakkelijke opgave, helemaal niet als je er eentje maakt van een stripboek die maar weinig mensen kennen. Toch is het regisseur Francis Lawrence gelukt om het stripboek Hellblazer naar het witte doek te vertalen.
Keanu Reeves werd gecast als de altijd sarcastische John Constantine, en met Rachel Weisz als tegenspeler werd er al enige zekerheid ingekocht bij de casting. Maar wie zit er nu te wachten op nóg een stripboekverfilming, en helemaal eentje van een stripboek die we nauwelijks kennen?

Het verhaal van Constantine gaat over de zelfmoord van het tweelingzusje van politie detective Angela Dodson (Rachel Weisz). Dodson is er ondanks de videobeelden echter van overtuigd dat haar tweelingzusje nooit zelfmoord zou plegen, en besluit hulp te zoeken via een ongebruikelijke weg en dat leidt haar naar John Constantine.
John Constantine (Keanu Reeves) is een exorcist, die sinds zijn zelfmoord poging probeert zijn plekje in de hemel te heroveren. In het begin is Constantine niet echt behulpzaam, maar als hij erachter komt dat er duistere krachten achter Dodson aan zitten, besluit hij haar te helpen om de zaak op te lossen.
Dit leidt ons naar een ondergrondse wereld vol occulte zaken, waarin mensen de speelbal zijn van God en de Duivel, die ooit eens een weddenschap hebben afgesloten.

Het verhaal van Constantine zit prima in elkaar. Lawrence weet prima uitleg te geven zonder dat dingen ooit te complex worden, en weet prima balans te vinden tussen actie en drama. De art direction van de film is prachtig en verfrissend, de special effects zijn prima, de kostuums en make-up zijn allemaal prima op orde.
Keanu Reeves, van wie nog wel eens wordt gezegd dat hij niet kan acteren, heeft een uitermate goede timing voor zijn droge sarcastische humor, en Rachel Weisz doet het prima als nieuwe ingewijde in de wereld van demonen en engelen met een persoonlijk verhaal. Shia LaBeouf is goed op zijn plaats als side-kick van Constantine, en werkt nergens op de zenuwen.

De film is in de bioscoop nooit écht een succes geworden. Wellicht dat dit aan het feit lag dat Keanu Reeves net klaar was met zijn Matrix films, en deze als zeer teleurstellend werden ervaren, of wellicht dat dit aan het feit ligt dat het stripboek Hellblazer gewoon niet bekend genoeg is om een groot publiek te trekken.
Het zou ook kunnen liggen aan de vreemde combinatie van horror, thriller, zwarte komedie en actie gemixt met occulte zaken over religie, demonen en engelen. De film is desondanks zeker het bekijken waard. De film heeft een bepaalde rust over zich die veel andere films met veel special effects niet hebben, en weet mooi een balans te vinden tussen actie, spektakel en special effects en toch genoeg ruimte te geven voor karakterontwikkeling en een bepaalde spirituele sfeer.

Eindoordeel: Constantine is zeker het bekijken waard, want ondanks de vreemde combinatie van actie, spektakel en special effects met religie, demonen en engelen, heeft de film zeker veel te bieden. Het is geen bombastische met special effects overladen film die moet verdoezelen dat het script niet bijster sterk is, sterker nog, het script is prima op orde en heeft op meerdere niveaus wat te vertellen. Een prima thriller met een occult randje en een donker gevoel voor humor.

Eindcijfer: 7,5