zaterdag 11 december 2004

The Lord Of The Rings: The Return Of The King Extended Edition

Regie: Peter Jackson  Cast: Elijah Wood, Ian McKellen, Sean Astin, Cate Blanchett, Orlando Bloom, Billy Boyd, Ian Holm, Dominic Monoghan, Viggo Mortensen, John Rhys-Davies, Liv Tyler, Hugo Weaving, Bernard Hill, John Noble, Miranda Otto, Andy Serkis, Christopher Lee e.a. Speelduur: 251 minuten Jaar: 2004

Het laatste met Oscars overladen deel van The Lord of the Rings werd in alle opzichten een succes. Het publiek omarmde de film massaal, commercieel gezien bracht de film meer dan een miljard dollar op, de film werd overladen met prijzen (waaronder dus maar liefst 11 Oscars) en de critici waren niets meer dan lovend in hun recensies over de film. Maar nu is er dus de (laatste) Extended Edition van de trilogie, en de vraag rijst uiteraard wat er nog beter kan aan één van de allerbeste films ooit gemaakt. Want is meer altijd beter, of maakt het er dit meesterwerk alleen maar minder op?

De fans kunnen gerustgesteld zijn, want wederom is het Peter Jackson gelukt om bovenop een meesterwerk van een bioscoopfilm voort te borduren, en een nóg betere versie neer te zetten met deze Extended Edition. De film is ruim 50 minuten langer dan de bioscoopversie, waardoor de film langer dan 4 uur(!) duurt, maar nog is het te kort om te kunnen genieten van het magnum opus van Peter Jackson.
Zoals met iedere Extended Edition van The Lord of the Rings trilogie, zijn de toevoegingen niet zo maar leuke extra's die toegevoegd zijn aan de film, maar zijn het ook scene's die essentiële informatie bevatten voor de film. Want alhoewel men de film prima zonder deze scene's kan bekijken zoals in de bioscoopversie, zijn de toevoegingen wel degelijk van belang voor het verhaal en meer dan alleen maar meer actie of karakter uitdiepingen.

Eén van de belangrijkste toevoegingen aan de film is de scene met Saruman, die in de bioscoopversie helemaal ontbrak. De scene rond de verhaallijn van Saruman af, en zet direct nieuwe plotpunten in het verhaal op die eigenlijk het hele verhaal in beweging zetten. In de bioscoopversie werd hier heel snel overheen gegaan, en daar was op zich niets mis mee, maar deze toevoeging was zo veel beter dat het gehele verhaal er baat bij had.
Een andere belangerijke toevoeging is een scene in Osgiliath, die laat zien dat Faramir niet alleen overrompeld werd zoals we in de bioscoopversie zagen, maar bovendien ook compleet verrast werden, en bij puur geluk nog net op tijd konden redden wat er te redden viel in Osgiliath.
Maar wellicht de allerbelangerijkste toevoeging zit hem in de scene met het ondode leger, dat laat zien dat de deelname van het leger helemaal niet zo vanzelfsprekend was, en laat zien hoe Aragorn het leger voor zich moet weten te winnen, en hoe Aragorn en het leger op de schepen terecht komen waarmee ze bij Minas Tirith later in de bioscoopversie aankomen.

Verder zijn het vooral memorabele scene's uit het boek, zoals het gevecht tussen Gandalf en de Witch King, de scene in de Houses of the Healing en de scene met de Mouth of Sauron. Daarnaast zitten er uiteraard wat meer scene's in die wat meer karakter uitdieping laten zien, zoals voornamelijk bij Aragorn het geval is. En verder is er ook behoorlijk wat meer actie in gestopt bij vooral de veldslagen, en ook wat meer kleinere momenten tussen personages.
De scene's op zichzelf zijn alleen al prachtige stukken, maar mix die samen met de bioscoop versie, en je krijgt een Extended Edition die niet alleen langer duurt, maar ook nog eens veel beter is dan de Oscar winnende film die we in de bioscoop zagen. Want alhoewel meer niet altijd beter hoeft te zijn, weet Jackson als geen ander hoe hij hier de balans in moet vinden. Het is dan ook bijna jammer te noemen dat hij voor deze versie geen extra Oscar kan winnen.

Maar naast de film is er natuurlijk wederom even zoveel te beleven met de extra's bij deze film. En eigenlijk doet het woord extra's niet genoeg eer aan de hoeveelheid een kwaliteit aan extra's die bij de film zitten. Het audiocommentaar is zoals altijd zowel amusant als interessant, waarbij men kan kiezen tussen de verschillende commentaar tracks net als bij de andere Extended Editions van de Lord of the Rings.
De documentaires zijn daarnaast eigenlijk bijna net zo goed als de film zelf. Ze zijn zowel interessant, leuk als leerzaam, en aan het einde kun je eigenlijk bijna niet geloven dat het hierna is afgelopen, en de documentaires weten je zo goed te beroeren dat er bijna een brok in de keel ontstaat als je er naar kijkt.
Wederom laten Jackson en zijn team zijn waarom ze inmiddels 17 Oscars bij elkaar gespaard hebben in slechts 3 jaar tijd, en dat valt zeker ook af te zien aan de documentaires.

Eindoordeel: Wie dacht dat de bioscoopversie van de Return of the King al goed was, zal verbaasd zijn dat het nog veel beter kan, met deze ruim 4 uur durende afsluiting van de meest succesvolle en langste filmtrilogie ooit gemaakt, en tevens de meest bekroonde filmserie ooit. De film is niet alleen langer maar ook nog beter dan de bioscoopversie en is een must-see voor eigenlijk iedereen. Want daar waar de eerste twee films nog te passeren waren voor het doorsnee publiek, zou het zonde zijn als het doorsnee publiek deze versie van de film links zouden laten liggen. Het is bijna zeker te stellen dat deze Extended Editions de geschiedenis in zullen gaan als de definitieve versies en de bioscoopversies die ook op TV te zien zullen zijn, zullen slechts een ingekorte versie kunnen weergeven van dit knap staaltje filmmakers kunst.
De extra's zijn van een niveau zoals geen enkele andere film die biedt, in een net zo'n grote kwantiteit als kwaliteit. Je moet behoorlijk gek zijn om deze set niet in je collectie te willen hebben, en eigenlijk is dit de enige manier om echt kennis te maken met Peter Jackson's magnum opus. Dus laat die standaard versies lekker liggen en schuif direct door naar de beste films ooit gemaakt, die garant staan voor in totaal bijna 12 uur aan onevenaarbaar filmplezier.

Eindoordeel: 10+