donderdag 14 augustus 2003

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

Regie: Gore Verbinski Cast: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley, Geoffrey Rush, Jonathan Price, Jack Davenport, Kevin McNally e.a. Speelduur: 143 minuten Jaar: 2003

Piratenfilms vierde hun hoogtijdagen tijdens de periodes van Errol Flynn in Hollywood, maar net als bij de western, had het publiek er op een gegeven moment genoeg van en hebben sindsdien talloze filmmakers (vaak tevergeefs) geprobeerd het genre nieuw leven te doen inblazen. Disney probeert het nu met een film gebaseerd op de populaire attractie in hun themaparken, en om dit tot een succes te maken werd aanstormend talentvol regisseur Gore Verbinski (The Ring) ingehuurd om het piratengenre nieuw leven in te blazen. Met sterke acteurs zoals Johnny Depp, Geoffrey Rush en meisjesmagneet Orlando Bloom, hoopt men nu het tij te kunnen keren, maar is het publiek wel klaar voor een nieuw tijdperk van piratenfilms?

Het verhaal speelt zich, zoals de titel al doet vermoeden, op de Caraïben af. Daar weet de jonge Elizabeth Swann, dochter van de gouverneur, op een scheepsreis een jonge drenkeling uit het water  te redden. De jongen blijkt een piratenmedallion bij zich te dragen, en om hem te redden besluit Elizabeth het medallion te verbergen voor haar vader, de gouverneur (oud-Bond schurk Jonathan Price). Jaren later is Elizabeth opgegroeid tot een mooie jonge vrouw, en de jongen die zij destijds redde, Will Turner (Orlando Bloom, beter bekend als Legolas uit de Lord of the Rings), is smoorverliefd op haar geworden, maar maakt door het standsverschil geen enkele kans bij haar.
Alles verandert als piraat kapitein Jack Sparrow (Johnny Depp) de boel komt verstoren. Hij ontvoerd Elizabeth (Keira Knightley), maar wordt al snel gevangen genomen en opgesloten in een cel met behulp van Will Turner. Niet lang daarna wordt het stadje aangevallen door piraten die het tevens voorzien op de gouverneursdochter, en ze wordt ontvoerd door hen. Will Turner ziet geen andere oplossing dan piraat Jack Sparrow om hulp te vragen om de achtervolging in te zetten op de piraten. Maar wat Will niet weet is dat er meer achter deze piraten schuilt dan hij denkt, en dat er meer op het spel staat dan alleen het leven van zijn liefje.

Verbinski heeft met recht een waardige piratenfilm afgeleverd die aan alle eisen van een piratenfilm voldoet en tegelijkertijd gebruik maakt van de elementen uit de originele Disney attractie. Het verhaal zit vernuftig knap in elkaar gedraaid, waarbij alle personages de kans krijgen om zich mooi door te ontwikkellen, en we bovendien van ieder personage wat meer achtergrondinformatie krijgen. Bovendien is het script voorzien van een bovennatuurlijk tintje, waardoor het de film boven de gemiddelde piratenfilm uittilt en een kruising maakt tussen een piratenfilm en fantasie.
Het script is enorm sterk, en weet precies de juiste toon te slaan tussen een Disney film en een piratenfilm, en voldoet aan alle clichés en stereotyperingen zoals wij die kennen van piraten. De art direction is perfect, de kostuums eveneens en de make-up brengen je tezamen helemaal terug naar de periode waarin piraten de dienst uit maakte. De special effects zijn van enorm hoog niveau en brengen het bovennatuurlijke tintje op prachtige wijze tot leven. De cinematografie is enorm sterk, en alles tezamen laat zien hoe sterk Verbinski als regisseur is. De film barst van de originaliteit, en dat mag ook wel eens in een periode waarin boek- en stripverfilmingen aan de orde van de dag zijn.

Maar de echte ster van de show is toch echt wel Johnny Depp als de dronken piraat Jack Sparrow. Zijn acteerwerk draagt de gehele film, en Johnny weet een werkelijk origineel personage neer te zetten die zowel komisch als dreigend kan zijn. Het is heerlijk om Depp zich helemaal uit te zien leven in dit personage, waar hij duidelijk veel plezier in heeft, en het kan dan ook bijna niet anders dan dat dit personage één van de meest geliefde filmpersonages aller tijden gaat worden.
De rest van de cast is eveneens sterk, Geoffrey Rush speelt prima de kapitein van de piraten die Elizabeth ontvoeren. Hij is zowel dreigend als uiterst sluw, doch op opvallende sympathieke wijze gespeeld. Keira Knightley speelt de gouverneursdochter, en laat daarmee zien dat de dame in nood ook wel degelijk girl power kan bezitten, en Orlando Bloom doet het verder prima als de jonge hond die ietwat naïef probeert het meisje te redden.

Eindoordeel: Pirates of the Caribbean heeft de piratenfilm weer nieuw leven ingeblazen, dankzij een enorm sterk script en een uitmuntend goed acterende Johnny Depp die we vast nog vaker gaan zien. De film bevat voor ieder wat wils, genoeg actie en spektakel voor het popcorn publiek, romantiek een charmante en sexy Johnny Depp en knappe Orlando Bloom voor de dames, en Keira Knightley bedient het mannelijke publiek met haar beeldschone uiterlijk. De film bevat genoeg verassingen om je nooit te hoeven vervelen, de special effects zijn een feest om naar te kijken, maar de echte reden om de film te zien is toch echt Johnny Depp die laat zien dat hij een van Hollywood's beste acteurs is, in één van zijn beste rollen ooit!
Wij kunnen nu al niet meer wachten op een vervolg, en Hollywood kennende kan dat vast niet lang duren. Want van deze film willen we wel meer zien, en zeker van Johnny Depp als kapitein Jack Sparrow. We want captain Jack back!

Eindcijfer: 9