donderdag 29 oktober 1998

Blade

Regie: Stephen Norrington Cast: Wesley Snipes, Stephen Dorff, Kris Kristofferson, N'Bushe Wright, Udo Kier e.a. Speelduur: 120 minuten Jaar: 1998

Blade is één van de vele personages van stripboeken producent Marvel, en tevens één van de eerste die het heeft weten te redden tot het witte doek. En na enkele debacles van superhelden films zoals Batman Forever en Batman & Robin (dank u wel, Joel Schumacher!), is het eigenlijk weer de eerste echte opleving van superhelden films. Maar de vraag is natuurlijk of Blade, een film over een half vampier, half mens, die op vampierenjacht gaat, nu wel de juiste start is voor een nieuwe superhelden hype?

Nadat zijn moeder vlak voor zijn geboorte gebeten werd door een vampier, en kort na zijn geboorte overleed, is Blade (Wesley Snipes) een half mens, half vampier die sindsdien op vampierenjacht gaat. Dat doet hij niet alleen, want hij werkt samen met Whistler (Kris Kristofferson) die hem heeft getraind, wapens en voertuigen voor hem maakt. Als vampier Deacon Frost (Stephen Dorff) een plan heeft opgevat om de bloedgod La Magra te ontwaken, waarmee Frost goddelijke krachten zou krijgen, is het aan Blade om hem te stoppen. Blade wordt in deze film bijgestaan door dokter Karen Jenson (N'Bushe Wright), die een middel heeft ontdekt om het vampierevirus tegen te gaan, en Blade helpt om zijn dorst naar bloed te temperen.

Blade is een uitzonderlijk cool gefotografeerde film, die bol staat van actie en horror. De film is vanaf 16 jaar en ouder, en dat is waarschijnlijk maar goed ook, want hij is bepaald niet voor de kleinste onder ons. De film heeft een serieuzere aanpak dan de meer cartooneske Batman films, en bevat bovendien een bijzonder grappig sadistisch soort humor, die prima werkt in deze film.
Blade wordt perfect gespeeld door Wesley Snipes, die zowel in uiterlijk als in performance geknipt is voor de rol van Blade. Hij speelt Blade onderkoeld, stoïcijns en met een sinister gevoel voor humor, en weet prima de balans te bewaren tussen mysterie en aantrekkingskracht. N'Bushe Wright als dr. Karen Jenson is meer dan alleen de dame in nood, en in plaats van te vervallen tot de liefdesinteresse, voegt het personage veel toe aan de film. Het is jammer dat N'Bushe Wright niet meer rollen krijgt aangeboden, want ze speelt de rol met verve, als de identificatiepersoon voor het publiek, die op de hoogte gebracht moet worden van het vampierenbestaan, zonder als dom of naïef over te komen.
Kris Kristofferson speelt prima de vaderrol van Blade als Whistler, met een goede mix van haat en liefde, overgoten met een cynisch gevoel voor humor. Verder speelt ook Stephen Dorff de rol van de meedogenloze badguy Deacon Frost prima, en brengt hij het badguy zijn naar een compleet hoger plan, waar badguys niet alleen maar vervelende mensen zijn, maar ook daadwerkelijk levensgevaarlijke mensen/vampieren zijn.

De film bevat enorm veel actie, maar het script is sterk genoeg om dat te rechtvaardigen. Het script mag dan simpel in opzet zijn, maar door de vaart die in het verhaal gehouden wordt, valt dat nergens op. De special effects zijn prima uitgevoerd, en alhoewel de CGI 15 jaar na dato ietwat gedateerd aandoet, is de film op zichzelf sterk genoeg om je daar weinig van aan te trekken. De kostuums zijn uitstekend, zeker die van Blade die prima recht doet aan de outfit uit het stripboek, maar solide genoeg overkomt op film. De make-up is angstaanjagend goed gedaan, en ook de geluidseffecten voegen in deze film een hoop toe aan de beleving van de film. De stunts zijn verder uitstekend uitgevoerd, en dus kun je concluderen dat regisseur Stephen Norrington kosten noch moeite heeft gespaard om in technisch opzicht voor een kwalitatief goede film te zorgen. En met de toevoeging van goede montage in een actievolle film vol bloed, donkere humor en een uitstekende Wesley Snipes, kunnen we officieel vaststellen dat Blade een uiterst goed geslaagd superhelden film is, die de weg heeft weten vrij te maken voor latere superheldenfilms zoals X-Men en Spider-Man.

Eindoordeel: Je moet wel een beetje van horror houden, tegen sadistische humor kunnen en tegen bloed bestand zijn voor deze superheld, maar dan is het ook volop genieten van een film die bol staat van de actie. Blade levert wat het beloofd, een spectaculaire superheldenfilm van een volwassen niveau, die niet alleen zijn oorsprong eert, maar ook risico durft te nemen. Wesley Snipes is perfect als Blade, en je zou niemand anders meer kunnen indenken als de perfecte Blade. Blade maakte de weg vrij voor meer volwassen superheldenfilms (denk bijv. The Dark Knight) en een spervuur aan superheldenfilms, maar is 15 jaar na dato nog net zo spectaculair, snel en stoer als hij destijds was. Kortom, genieten dus voor fans van horror, actie en superhelden!

Eindcijfer: 7,5